Viessmann armseinen servo

Bram

Viessmann armseinen servo

Ongelezen bericht door Bram » 03 sep 2020, 13:04

Hoi Martin,
toen je bij me was zei je over de Viessmann-seinen: "sloop de aandrijving er af en vervang hem door een servomotor" (c.q. 2 servo's). Dat is makkelijk gezegd, maar ik aarzel toch nog even. Ik heb nu 2 bouwpakket-armseinen (Conrad-Viessmann) van een servo voorzien en dat werkt inderdaad prima samen met de OC32. Heel mooi. Maar dan heb ik nog wat echte Viessmann armseinen, en de aandrijvingen daarvan zijn toch wel heel heel erg duur. Ik aarzel om zo maar de kniptang erin te zetten in zo'n ding van €90.
Ik voel toch wel erg voor je advies. Met een servo is het mooier en eenvoudiger, samen met de OC32. Toch wil ik even van je weten: Hoe is je ervaring met de betrouwbaarheid van die Viessmann aandrijvingen. Het ziet er inderdaad mooi, maar wat gedateerd uit met die dikke spoel. Ze zullen ook onnodig veel stroom trekken (700mA gedurende 100 ms), en er is weer een extra relais nodig. Maar als het toch werkt, waarom niet?
En.... moet ik niet erg opletten of mijn servo's die mooie sein niet uit elkaar trekken als ik, of de elektronica, een klein foutje maakt zodat de servo in der verkeerde stand komt?
Bedankt alvast!

Bram

Re: Viessmann armseinen servo

Ongelezen bericht door Bram » 08 sep 2020, 10:07

Ik heb nog wat op het internet rondgekeken en gezien dat er inderdaad veel klachten zijn over het vastlopen van de magneetaandrijving. Daarmee is mijn vraag eigenlijk wel beantwoord. Ik hen inmiddels de aandrijvngen bij één sein verwijderd om te vervangen door servo's. Ik waag het er maar op.

DTS
Beheerder

Ongelezen bericht door DTS » 09 sep 2020, 23:08

Goede keuze bram!!!

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk

Bram

Ongelezen bericht door Bram » 16 sep 2020, 14:03

En het werkt heel mooi met de servo's. Nu ook een tweearmig sein omgebouwd. Alleen de dender (bounce) krijg ik er met Dinamo nog niet in. Ik laat het maar even zo.

Voor mensen die het ook gaan uitvoeren. Het instellen van de draadlengte gaat heel mooi als je een Graupner "Gestängeanschluss für Draht" op de servoarm zet. (Best.nr 1177.1)

Bram

Ongelezen bericht door Bram » 01 okt 2020, 16:57

Martin,
kun jij me nog een keer helpen om een mooie dender (bounce) in mijn armseinen te krijgen. Ik zie op het dinamoforum dat jij daar ook ooit mee bezig geweest bent,
vriendelijke groet,
Bram

Plaats reactie