verlichting en functiedecoder op één VVP

Vragen over de Verlichting Voeding print VVP
bvandewetering

verlichting en functiedecoder op één VVP

Ongelezen bericht door bvandewetering » 20 jun 2020, 12:58

Hallo,
Ik wil verlichting inbouwen in een trein met 4 Fleischmann dubbeldekkers. Verder wil ik in de laatste wagon met stuurstand een functiedecoder (een Uhlenbrock 73800) inbouwen voor een rood /wit wisselende sluitverlichting. Deze stuurstand heeft een goed werkende stroomafname of het laatste draaistel.

De 4 wagons wil ik koppelen met Peho 330 stroomvoerende magneetkoppelingen zodat ik de stroomafname in de stuurstand kan gebruiken.

Kan ik dit geheel, dwz. de ledstrips in 4 wagons (in totaal 12 eenheden van 5 cm) én de functiedecoder voor de sluitverlichting, op één VVP aansluiten of moeten de VVP en de functiedecoder toch parallel op de stroomafname?
Met groet,

Ben

DTS
Beheerder

Re: verlichting en functiedecoder op één VVP

Ongelezen bericht door DTS » 20 jun 2020, 15:40

Hoi Ben,

Officieel zeggen we, elke wagen een eigen VVP. Onofficieel kennen we gevallen waar dit is gedaan door met 1 vvp meerdere wagens te verlichten. En dat kan goed gaan, maar let wel dat de meer lees gevoed worden, de sneller de buffer leeg is.

We geven er alleen geen garantie op dat het goed zal werken.

De VVP mag je ook achter een aux uitgang van een decoder zetten.

bvandewetering

Re: verlichting en functiedecoder op één VVP

Ongelezen bericht door bvandewetering » 20 jun 2020, 16:04

Bedankt Martin,

Ik ga, in ieder geval voorlopig, voor deze oplossing met de Peho 330, omdat ik dan geen stroomafname in 3 wagons hoef in te bouwen. Verder zet ik op de VVP nog een Elco van 470 uF waarmee ik toch een redelijke buffer krijg.

Overigens wilde ik de decoder op de VVP aansluiten - kan dat überhaupt? - maar realiseer me nu dat ik de VVP beter op de decoder kan aansluiten omdat ik dan de verlichting ook nog aan / uit kan zetten.

Mijn bestelling voor de VVP en de Peho's komt eraan.

Met groet,

Ben

Plaats reactie