Loc stopt op terugmeldsectie

Vragen over de producten van
captainc

Loc stopt op terugmeldsectie

Ongelezen bericht door captainc » 11 jun 2020, 15:37

Goedendag,

Voor een bergbaantje met Fleischmann gebruik ik twee DR4088LN-CS modules. Wat opvalt is dat ik in iTrain op de Terugmeldmonitor weliswaar de juiste melders zie reageren, maar dat een loc stopt als 'ie met lage snelheid op een terugmeldsectie komt. Zo'n sectie is één rails met één spoorstaaf aan de DR4088LN-CS gekoppeld, de DCC -

Ik heb twee DR4088LN-CS modules en het probleem doet zich voor op alle terugmeldsecties die op één DR4088LN-CS module zijn aangesloten. Ik rijd met de Daisy handregelaar. iTrain staat uit en behalve één loc rijdt er niets anders.

Wat kan de reden zijn van het stoppen van een loc als 'ie op zo'n rails komt?

Groet,

Clemens

DTS
Beheerder

Re: Loc stopt op terugmeldsectie

Ongelezen bericht door DTS » 14 jun 2020, 10:37

Geen idee, dit is een nieuwe en vreemde klacht.

Kan je tekenen hoe je het aangelegd hebt. En dit gebeurd dus ook zonder iTrain?

captainc

Ongelezen bericht door captainc » 14 jun 2020, 13:21

Ik zal vanavond ergens een illustratie zetten en een link erheen hier opnemen, omdat dit je bij Forum geen illustraties kunt uploaden (je gaf aan 'We maken gebruik van externe fotoservice zoals Photobucket en Flickr. Ik draai het forum op een minimaal hostingspakket.')
Ook zal ik expliciet met en zonder iTrain testen maar dacht dat ik beide gevallen al heb gedaan. In elk geval rijd ik met handregelaar en omdat ik net alles aan inmeten/opstarten ben, hooguit met één loc.

De tafel is opgebouwd uit segmenten. Naar elk segment loopt een DCC+ en DCC- middels installatiedraad; een stervorm. Bij elke segmentgrens zit een blok met kroonsteentjes, om de installatiedraad door te verbinden.

Op het uiteinde van een installatiedraad zit een dunnere draad van 0.5mm2 aan de rails gesoldeerd. Alle terugmelders zijn met 0.5mm2 draden gesoldeerd aan een geïsoleerde spoorstaaf en aangesloten op de DR4088LN-CS modules. (Ik heb twee banen: een 3rails met 3 DR4088LN-GND modules en een 2rails met 2 DR4088LN-CS modules)

Het probleem is nog iets vreemder. Een week ervoor heb ik alle terugmeldsecties exact opgemeten. Dit deed ik door dit locje langzaam op de 2rails te laten rijden en in iTrain te kijken of de verwachtte terugmelder oplichtte en weer uitging. Toen deed alles het.

Een week later stopte het locje op een terugmeldsectie. Ik dacht dat ergens een klein stukje rails niet goed was voorzien van spanning en ik ergens een extra DCC+ aan moest solderen. Het probleem bleef, ondanks de extra DCC+. Toen bleek bij testen dat alle terugmelders aangesloten op één DR4088LN-CS prima werkten en het locje langzaam kon rijden maar op alle secties aangesloten op de andere DR4088LN-CS de loc stopt.
Gezien mijn meten van terugmeldsecties de week ervoor, hééft het goed gewerkt.

Ik heb de 'c' aansluitingen (DCC - met installatiedraad) van de DR4088LN-CS gecontroleerd; deze zitten goed vast maar ik heb nog niet met een multi-meter in een spanningsloze baan gemeten of de aansluitingen (tgv segmentovergangen met kroonsteentjes) ook goed aan de 'centrale' DCC- zit. Omdat ik daar niet aan geweest ben, verwacht ik van wel. Deze 'c' aansluitingen zijn niet gemaakt voor 2.5mm2, dus de draaduiteinden heb ik hier iets afgevijld.

Omdat de 3rail werkt en van de 2rail de andere DR4088LN-CS wèl, verwacht ik niet een verkeerde aansluiting. Omdat tijdens meten van lengtes van terugmeldsecties alles goed heeft gewerkt, kan iets niet goed genoeg (qua contact) maar niet verkeerd zitten.
Wat me wel opvalt: ik zie op de Uhlenbrock IB-COM centrale wel eens een rood lampje: dat duidt op sluiting. Kan dat rode lampje oplichten als op de 3rail of op de 2rail een loc op een terugmeldsectie rijd?

DTS
Beheerder

Ongelezen bericht door DTS » 14 jun 2020, 16:06

Misschien gekke vraag,

Je hebt de bezetmelding op DCC- gezet als ik het goed begrijp.

Zit de C van de tweede module niet perongeluk op DCC+

Zon vergissing overkomt iedereen wel eens, mij ook

captainc

Ongelezen bericht door captainc » 14 jun 2020, 20:10

Nee, beide c aansluitingen zitten op DCC-
Laatst gewijzigd door captainc op 14 jun 2020, 21:27, 2 keer totaal gewijzigd.

DTS
Beheerder

Ongelezen bericht door DTS » 14 jun 2020, 20:29

Dan lijkt het alsof je een denkfout in het spoor zelf hebt gemaakt? Klinkt als een sluiting als ik het zo lees.

Maar van afstand is de oorzaak moeilijk te achterhalen.

Loop de draden nog een keer langs en breng het even exact in tekening voor hier.

Een afspraak voor support bij je thuis is ook mogelijk.

captainc

Ongelezen bericht door captainc » 14 jun 2020, 21:36

Dank.

Ik zal deze week eea nameten. Ik heb telkens vòòr aansluiten van de DCC draden van een segment deze gemeten op geen sluiting maken.
Ik heb een stel foto's even gezet op http://harald-blatand.com/laCroisiereBleue/trein/
De segment overgangen voor DCC met installatiedraad heb ik met kroonsteentjes.
De segment overgangen voor terugmelders heb ik met D-connectoren.
(de tafel is opgebouwd uit segmenten zodat 'ie ooit uit elkaar kan, maar als het goed is pas als ze me afvoeren naar een bejaardenhuis).

De baan heb ik opgezet met RailModellerPro en gedocumenteerd welke pin aansluitingen van een D-connector worden gebruikt,
welke aansluitingen op de Digikeijs modules, enz. dus alles heb ik nauwkeurig in kaart gebracht voordat ik het ging aansluiten.

DTS
Beheerder

Ongelezen bericht door DTS » 14 jun 2020, 22:07

De grote reden dat ik een hekel heb aan labellen en documenteren is dat een denkfout of leesfout niet word opgemerkt.

Voor ons als techneuten is er maar 1 ding zeker: Meten is weten.

Als wij een storing aan een modelbaan gaan oplossen negeren we al het papierwerk. Ook al staat het op papier, het gebeurd regelmatig dat bij het nameten de werkelijkheid anders is als geschreven staat.

En dat overkomt iedereen, zelfs ons nog regelmatig. Een denkfout is snel gemaakt.

De multimeter liegt nooit en iTrain is de meest recente documentatie. En software verteld de werkelijkheid.

Succes met nameten

captainc

Ongelezen bericht door captainc » 17 jun 2020, 13:51

Opgelost.

Bij nameten bleek dat de C aansluitingen vlakbij de centrale (segment overgangen verder) niet was aangesloten.
Blijkbaar heb ik een week geleden bij nameten exacte start en lengte van terugmeldsecties de loc te hard laten lopen en alleen op wissels geëxperimenteerd met kruipen. In de loc zit blijkbaar dikke condensator zodat 'ie niet direct stopt bij geen spanning en alles dus goed leek.

Waarom rode lamp Uhlenbrock IB-COM af en toe brand(de) moet ik verder uitzoeken.
Omdat de centrale midden onder de tafel hangt is dat lampje niet makkelijk te zien, dus wellicht ga ik de centrale verhuizen.

Plaats reactie